Всі новини

Зношування ходової частини гусеничної спецтехніки – головні фактори

10.12.2021

Ходова частина складається з безлічі робочих вузлів та деталей, які постійно взаємодіють між собою у процесі роботи. При цьому їх знос також взаємопов'язаний. Достатньо вийти з ладу одному компоненту, та інші механізми працюватимуть неправильно. Тому при використанні спецтехніки слід переконатися, що ходова частина складається лише з нових та оригінальних запчастин. Якщо ж комбінувати старі деталі з новими, їх загальний термін служби значно скоротиться, а процес зносу прискориться в кілька разів.

Усього існує 3 основних фактори, які впливають на знос робочих вузлів ходової частини:

  1. об'єктивні (некеровані);
  2. суб'єктивні (керовані);
  3. частково керовані.

Дуже великий вплив має поверхня, на якій працює техніка. Швидке зношування деталей може бути викликане сильним абразивним впливом, зайвими ударними навантаженнями, ступенем вологості та іншими властивостями ґрунту. Також дуже важливу роль у збільшенні терміну експлуатації відіграють температура, правильне керування машиною, кваліфікація оператора та підбір гусениць під певні умови.

Износ ходовой части гусеничной спецтехники

Абразивний вплив

Кожен ґрунт має унікальну структуру зі своїм абразивним впливом. Вона може мати різну кількість частинок, які можуть збільшувати його значною мірою. Саме структура визначає рівень абразивного впливу:

  • високий – вологий ґрунт із вмістом великої кількості піску;
  • середній – злегка зволожений ґрунт з невеликим вмістом піску та твердих гірських порід;
  • низький – сухий ґрунт без каменів та піщинок.

Вологість – це основний параметр, який впливає на силу абразивної дії. При великому вмісті вологи ґрунт може перетворитися на подібність до шліфувальної пасти й швидко пошкодити деталі.

Принципи роботи

У процесі виконання завдань необхідно правильно керувати технікою. Відразу варто відзначити, що висока швидкість негативно впливає на гусениці. Їхні компоненти постійно відчувають максимальне навантаження. При цьому значно збільшуються інтенсивність зношування та ризик виникнення поломки. Тому, виконуючи роботу, оператору бажано не переходити на високу швидкість та заздалегідь планувати кожну дію на території об'єкта.

Також дуже важливо не виконувати різкі розвороти. При різкій зміні напрямку відбувається швидке зношування напрямних поверхонь і зубів. У деяких випадках занадто різкий рух може спричинити повне сходження гусеничної стрічки. Тому оператору потрібно зовсім уникати подібних маневрів. Слід розраховувати всі рухи та виконувати їх плавно. Особливо це важливо при роботі на нерівній поверхні, де гусениці відчувають високий опір.

Ударне навантаження

Сила ударних навантажень в основному залежить від ступеня проникнення зубів у ґрунт. Вона може бути ослаблена за рахунок зниження швидкості пересування та при використанні більш вузьких гусеничних черевиків. Також ударне навантаження залежить від експлуатаційної маси машини, але цей параметр практично неможливо регулювати.

За рівнем ударної дії ґрунти можна кваліфікувати так:

  • високий - недоступні для проникнення ґрунтозачепів і мають велику кількість западин;
  • середній – забезпечують нерівномірне занурення ґрунтозачепів та містять уламки каміння;
  • низький - допускають повне проникнення зубів, за рахунок цього маса машини рівномірно розподіляється по поверхні.

Ударні навантаження впливають на елементи ходової частини. Можуть виникати тріщини та задирки, між пальцем та втулкою збільшується зазор. Варто відзначити, що техніка з одним ґрунтозачепом значно більше схильна до негативного впливу ударних навантажень. Тому на складних типах ґрунту краще використовувати черевики з декількома зачепами.

Вибір типу гусениці й башмаків

Для збереження продуктивності та продовження терміну служби важливо правильно підбирати тип та ширину гусеничної стрічки. Після неправильного вибору можна значною мірою пошкодити ходову частину, що спричинить довгий простой.

Бульдозер SHANTUI SD16

Виробники зазвичай пропонують черевики стандартної ширини: широкі або надширокі з малим тиском на ґрунт. Їхня ширина варіюється в межах 400-900 мм і залежить від габаритних розмірів техніки. Особливості експлуатації:

  • Башмаки широкого типу, як правило, використовуються на нерівних поверхнях для забезпечення впевненішої стійкості. Ширші та довгі гусениці дають можливість точніше витримувати положення відвалу. Він рідше «підстрибуватиме» і забезпечить більш плавні проходи.
  • Надширокі башмаки з шириною до 965 мм значно знижують тиск на ґрунт і підходять для роботи в болотистих умовах або на сипучому ґрунті.
  • Вузькі башмаки використовуються для виконання робіт на твердому ґрунті. Чим менше ширина гусениць, тим рідше вони схильні до навантажень. У такому разі можна продовжити термін служби ходової частини. Якщо умови дозволяють, то завжди потрібно використовувати найвужчі гусениці із можливих.

Багато операторів вважають за краще використовувати широкі гусениці, незалежно від типу ґрунту. Таким чином, вони намагаються досягти більш надійної стійкості та плавного пересування. Однак у результаті машина втрачає продуктивність, а експлуатаційні витрати зростають.

Температура навколишнього середовища та матеріалу

Знос ходової частини залежить від температури повітря та ґрунту. Занадто високі температури можуть знизити зносостійкість та міцність укріпленої сталі, з якої виготовлені основні робочі елементи. При мінусовій температурі ґрунт замерзає і стає твердим, створюючи більш серйозні ударні дії на гусениці. Крім цього, ґрунт у таких умовах може застрягати між зазорами.

При низькій температурі повітря мастильні матеріали починають загусати. Така особливість викликає так зване «голодування» у закритих шарнірах, гусеничних ланцюгах та у підшипниках. Недостатня кількість рідкого мастила стає причиною швидкого зносу вузлів тертя. Тому в умовах низької температури слід поступово збільшити навантаження і стежити, щоб мастило надходило до робочих вузлів у необхідній кількості.

Кваліфікація оператора

Навички оператора – це один з основних факторів, що впливають на термін служби ходової частини у гусеничних машинах. При прийомі на роботу необхідно перевірити досвід та кваліфікацію оператора. Часто його можуть наймати для роботи на кількох машинах. Він може стверджувати, що здатний керувати будь-якою технікою, проте насправді це може спричинити серйозні проблеми.

Надаючи машину в експлуатацію, важливо розповісти про правильні прийоми роботи. Невелика інструкція допоможе зберегти стан ходової частини. Можна сказати, що термін служби робочих вузлів більшою мірою залежить від умінь та знань операторів. Людина, яка керує технікою, завжди зобов'язана повідомляти механікам інформацію про найменші несправності та незвичайну поведінку машини.

Ремонт гусеничної спецтехніки, сервіс, діагностика в центрі Альфатех.